RSS Feed

Saariajelu

Posted by Jemi Tunnisteet: , ,

Heinäkuussa teimme muutaman kaverin kanssa viikon mittaisen retken Chiloen saarelle eteläiseen Chileen. ”Eteläinen” on hieman suhteellinen käsite Chilen tapauksessa, sillä saarelle on kyllä matkaa yli tuhat kilometriä, mutta se on silti "vain" Valparaison ja Chilen eteläkärjen puolessa välissä. Tarkoitus oli lentää Valdiviaan ja jatkaa sieltä autolla, mutta pari tuntia ennen lähtöä lennot peruutettiin purkeutuvan tulivuoren vuoksi.

Menimme lopulta bussilla Rio Buenosiin, josta jatkoimme eteenpäin Natin isältä lainatulla autolla. Seurueeseemme kuului lisäkseni kaksi italialaista ja kaksi chileläistä, joista toinen oli vieläpä asunut lapsuutensa Chiloen saarella ja hän toimi oppaana kertoen suurella ylpeydellä ja intohimolla kotiseudustaan.Chiloen saaren ympärille on rakennettu mystistä viittaa, sillä saari oli pitkään eristyksissä mannermaasta, minkä huomaa muun muassa ruokakulttuurista.

Tässä muutama kuva matkaseurueestamme. Ensimmäisessä kuvassa vasemmalta: Nati, Matteo, Paola ja Elena.

Menomatkalla pysähdyimme Frutillarin kylään järven rannalle, jossa voi ihailla tulivuoria. Harmikseni aiemmin mainitsema purkautuva tulivuori sijaitsi hieman kauempana enkä päässyt kuvaamaan..
Takaisintulomatkalla yövyimme Puerto Varasissa ja viimeisenä päivänä ulkoilimme sen lähistöllä joen rannalla.

Saarella ajelimme kapeita teitä sinne tänne. Välillä piti tarkastella maisemia myös Peugeotin kattoluukusta. Hiljaisen kauden matkailuun auto oli todella kätevä, sillä julkisia kulki aika huonosti.

Cucao nimisellä rannalla oli mahtavia heijastuksia tyynestä vedestä. Niinpä otimme kuvia pitkän tovin.  Katsopa ekaa kuvaa tarkkaan ja mieti mitä siinä tapahtuu!

Autossa istumisen vastapainoksi kävimme välillä kävellen tutustumassa saaren luontoon, joka oli yllättävän vaihtelevaa. Tässä kuva yhdeltä kävelyreitiltä Cucaon läheltä.

Castron kylässä oli saaren kuuluisia asuntoja, jotka on rakennettu korkeiden pilareiden päälle. Tämäkin kylä oli saaren itäpuolella, joka on suojassa Tyynenmeren puolelle aika ajoin iskeviltä tsunameilta.

Saaren turistinähtävyyksiin kuului suuri määrä puukirkkoja. Suomalaiselle puurakentaminen ei ollut huippueksoottista, mutta olihan ne hienoja. Tässä muutama ulkoapäin.

Retken jälkeen opettelin vähän käyttämään Photoshopia. Tuloksena mm. tällaisia tekeleitä.

Edellisessä postauksessa pistin yhden HDR kuvan ja siitä tuli ihan positiivista palautetta. Tässä muutama lisää. Klassinen esimerkki ympäristöstä, jossa HDR pääsee oikeuksiinsa on hämärä kirkko, jonka maalatuista ikkunoista tulee kirkas valo. Yritäpä ottaa normaali kuva siten, että hämärät nurkat eivät ole liian tummia ja samanaikaisesti ikkunoiden maalaukset säilyvät! Vaikka nämä kriteerit täyttyisivätkin, kuvien realistisuus kärsii ja siksi en tykkää harrastaa liikaa tällaista kikkailua. Viimeinen kuva Puerto Varasin läheltä.

Eräs ilta Chiloen retken aikana, sain tietää hyvin ikäviä uutisia - nuoruuteni idoli oli kuollut. Tuona iltana katselin haikeana takkatuleen enkä pystynyt pitämään seuraa kavereilleni. RIP Mika Myllylä.